Diamantens historie

En diamant (fra det gamle grækenland: "diamánti" betyder "ubrydelig" eller "uforanderlig") er en af de mest eftertragtede smykkesten til dags dato men er også blevet brugt til udsmykning helt tilbage til 25,000 til 30,000 f.Kr.

Diamantens hårdhed og høje dispension af lys giver diamanten sin karakteristiske “ild” - hvilket gør den nyttig til industrielle anvendelser og ønskelig som smykker. Diamanter er så handlet en vare at flere organisationer er startet op for at klassificere og certificere dem prismæssigt baseret på de “4 C’er” som er farve, slibning, klarhed og karat.

Vælg den rigtige diamant

At finde den rigtige sten, til den rigtige pris og i bedst mulige kvalitet er en rejse og et eventyr i sig selv.
Processen i at vælge den rigtige diamant, starter med at tage udgangpunkt i de 4 C'er - Carat(Vægt), Cut(slibning),clarity(klarhed) og color(farve).

Alt dette er der blevet taget højde for igennem processen når diamanterne bliver forhandlet verden over. GIA er den største organisation som blev etableret i 1931

i USA der autoriserer diamanter, farvede sten og perler. Et offenlig ingen-profits institut, GIA er samtidig den ledende kilde til viden, standarder og uddannelse indenfor ædelsten og smykker og sørger for at du ved hvad du får, når du køber en diamant.

Uanset om du ønsker at købe løst af diamanter, eller du køber et færdigt diamant smykke , så tag et kig på cerfikatet der medfølger og få den validering af kvalitet du har brug for.

Uanset hvor flot en diamant end måtte se ud eller hvor meget den reflekterer, kan du ikke se dens sande kvalitet. De 4C'er ville give dig den nødvendige information omkring kvaliteten som du får brug for, så du kan lave et informativt køb.

Vi har selv i samarbejde med firmaet: Get Brilliant - Fået den store mulighed, at tilbyde jer enkelte og mulighed for opkøb af løse diamanter. Gå selv på jagt i vores "kunde-profil" og se hvad du kan finde til den passende pris. (Koden til kunde profilen er følgende: 1234) Se mere her.

Denne video fra GIA viser hvordan de 4C'er tilsammen sætter værdien af diamanter. 

Diamant kampagnen

Nutidens populæritet for diamanter er primært skabt af De Beers consolidated Mines Ltd., Som etabelerede de første store diamant miner i syd afrika.

Igennem en reklame kampagne som startede i begyndelsen af 1930'erne og fortsatte til det 20' århundrede, gjorde Da Beers kort fortalt diamanter til et symbol på status og kærlighed verden over indtil dagen idag.

 

Carat

Carat er en måleenhed (fra Arabien) som bruges til at måle diamantens masse, hvor én carat ville svare til 200 milligram.
-

Slibning

Diamanter bliver slebet til mange forskellige former, en af dem er den kendte og mest brugte brilliant med helt op til 58 facetter.
-

Farve

Alle diamanter bliver rangeret på farveskalaen som går fra D - Z, hvor D indikere at diamanten er farveløs og Z at diamanten er gul.
-

Klarhed

Renheden benævnes som klarheden. Klarheden af diamanten refererer til tilstedeværelsen af indeslutningen i stenen.
-